Passagesystem

Föreningen har satt in ett modernt passagesystem som heter Parakey. I föreningens alla gemensamma dörrar sitter ett sådant lås.

Nyckeln man öppnar med är en mobiltelefon, via antingen appen (som använder bluetooth) eller genom att dra mobilen över etiketten på dörren (NFC-teknik). Man behöver alltså inte WI-FI för att använda systemet. Din användaridentitet är din e-postadress och lösenordet sätter du själv första gången.

I Parakey måste man skilja på tre begrepp: Användare, Dörrar och Nyckel. En nyckel kan innehålla flera dörrar åt en användare precis som fysiska nycklar öppnar flera olika dörrar.

Alla som är bostadsrättsinnehavare i Brf Svejk har rätt och möjlighet att dela ut nycklar till föreningens dörrar till sin familj, sina hyresgäster och tillfälliga besökare. Det gör man från https://my.parakey.co där man har ett ”ställe” (”place”) som heter ”Lgh 1XXX” (medlemmens lägenhetsnummer). Föreningen har ”delat” sina dörrar med medlemmarnas ”ställe”, så även om medlemmens ställe inte är ägare till dörrarna (t.ex. porten, tvättstugan m.m.), så kan medlemmen skapa nycklar till dem och dela ut dem till sina användare.

Parakey kommer under 2022 uppdatera appen så att man kan välja en nyckel (ex för bud) och dela ut den direkt från appen, men tills vidare är det webbsidan som gäller.

Ingen i styrelsen eller administratörer ser några detaljer i medlemmarnas ställe om inte medlem själv bjudit in någon från styrelsen.

Många bostadsrättsägare, framför allt de som hyr ut sin lägenhet på kortare tid, har valt att installera också Parakey i den egna dörren. Föreningen och styrelsen har INTE på något sätt tillgång till medlemmarnas eventuella privata lås i egna dörrar. Det är ENBART medlem själv och de som denna delar ut nyckel till som kan öppna den respektive dörren. Vill man på egen bekostnad installera Parakey i sin lägenhetsdörr så kontakta gärna styrelsen.

DU som bostadsrättsägare är ensam ansvarig för att själv dela ut och administrera tillgång till dem som du anser skall komma in i vårt hus, och mellan exakt vilka tider/dagar.

Två viktiga principer gällande passagesystemet:

  • Dela ALDRIG ut din egen inloggning på Parakey. Det är din privata nyckel och är kopplad till dig som individ. DU ansvarar för alla dörröppningar som görs med ditt konto. Dela ALLTID ut en EGEN nyckel till den som skall ha tillgång, även familjemedlemmar.
  • Dela ALDRIG ut nycklar till vare sig fler dörrar eller längre tid än nödvändigt. Det är viktigt för att vi skall hålla säkerheten i huset god. Behöver den du delar med verkligen nycklar till källare, barnvagnsrum, cykelrum och stora tvättstugan, exempelvis?

Dörrarna som alla BRF-ägare med (anmälda) familjemedlemmar har tillgång till är:

  • Ö32 Entré Entrance
  • Soprum Trash
  • Tvättstuga liten Laundry small
  • Tvättstuga stor Laundry large
  • Cykelrum Bikes
  • Barnvagnar Strollers
  • Källare Basement

Utöver dessa dörrar har fastighetsförvaltaren och styrelsen tillgång till dörren till elrummet samt soprumsdörren direkt från gatan.

För att underlätta för dig har vi i ditt ställe/place skapat en ”basnyckel” som vi kallat ”hyresgäst normal”. Den öppnar de tre dörrarna ytterdörr, soprum och lilla tvättstugan. Skulle du installera Parakey i din egen dörr, så lägger du enkelt till din lägenhetsdörr på denna nyckel så den blir enkel att dela ut till användare. Den, respektive en nyckel till bara ytterdörren, är nog de vanligaste nycklarna att dela ut.

”Hyresgäst normal” är den nyckel vi föreslår och hoppas att du ger till alla hyresgäster som hyr kortare tid än tre månader. Då slipper du förklara hur bokningssystem i stora tvättstugan fungerar och access till källarförråd etc begränsas. Skulle din hyresgäst ha behov av cykel, respektiv barnvagn, eller av någon anledning ditt källarförråd, så kan du självfallet lägga till dessa (eller stora tvättstugan om du har gått igenom ordentligt hur bokningssystemet fungerar). Till ett bud så räcker det att dela ut ”Ö32 Entré”. Vi vädjar till dig att inte slentrianmässigt ge ”alla tillgång till allt”.

I ”ditt” ställe/place, så finns under ”Support Information” (email, namn, webbadress), samt språk, som du kan ändra under ”settings”. Vi har lagt in den information vi tror är korrekt. Man kan också där VÄLJA om denna information skall bifogas en inbjudan som går ut till dem du skickar nycklar till och om det skall vara engelska eller svenska. Som standard, har vi valt att INTE skicka ut informationen till dem du skickar nyckel till, samt engelska som språk. Vidare har vi valt att loggarna skall sparas i maximalt 90 dagar som standard.

NAMNET på din underinstans är satt till ”Lgh XXXX” där XXXX är Skatteverkets formella beteckning på din lägenhet (en etta framför de tresiffriga lägenhetsnummer föreningen använt hittills).

ANTALET personer du kan dela ut nycklar till är initialt begränsat till sju. Hör av dig till styrelsen om du behöver dela ut fler. Föreningen betalar för det totala antalet personer i systemet, så se till att först radera gamla personer som inte skall ha tillgång innan du begär fler. Tänk på att också begränsa nycklarna i tid till hyresgäster etc. Det finns också en filterfunktion på användare där man ser vem som inte längre har en aktiv nyckel – så kan man rensa bort dessa…

Initialt är William Naversten, styrelseordförande satt som administratör för din underinstans (tillsammans med dig som ägare). William kan hjälpa dig vid ev. inkörningsproblem. När du känner dig trygg med hur det fungerar, så kan du radera William som administratör. Man kan också låta andra familjemedlemmar ex vara ”limited administrator” då man kan göra allt utom att skapa nya nycklar (vilket INTE betyder ”bjuda in nya användare som får nycklar”, utan just sätta samman ett antal dörrar till en ny nyckel man kan använda) samt att läsa passageloggar.

En bra funktion i längden är att använda taggar på användare man bjuder in. Vi har valt att lägga en ”tag” som heter ditt lägenhetsnummer, kopplat till property ”Ö32”. Detta är bara för att användare skall vara sökbara enkelt. Här kan du läsa om tags: https://help.parakey.co/sv/articles/3693775-tagga-anvandare . När du själv bjuder in gäster, så underlättar det mycket om du skriver en tag med ditt lägenhetsnummer (t.ex. ”1108”) med property ”Ö32” på dem du bjuder in!